Ana içeriğe atla

Hristiyanların Takvimi

 Hristiyanların Takvimi 

Hristayan takviminde veya bu takvimi, Mısırlı astronom Sosigenes'in teklifiyle, eski Roma takvimine İslah etmek amacıyla başlatan Jul Sezar'ın adıyla bilinen jülyen takviminde, yıllar Hz. İsa'nın doğumundan başlatılır ve AD (Anno Domini: “Efendimizin yılında”) veya Hristiyan olmayanların kullanımında AD yerine basitçe CE (Milattan Sonra -MS.-) şeklinde bilinir. 

Bu takvimde; yılın ortalama uzunluğu 365,25 gün ve her dürdüncü yıl, atlanan çeyrek günleri alarak 366 gün çeken bir artık yıl olarak belirlenmiştir. 

Yeni takvim, 1 Ocak 45 (M.Ö.)'de resmi olarak başlatılmıştır. Dünyanın güneş etrafındaki bir turu, 365 gün, 5 saat, 48 dakika, 46 saniye olduğundan, Jülyen takvimindeki bir yıl, güneş yılından 11 dadika daha uzundu. 

Üst Üste toplanarak devam eden ve 16. asrın sonlarına yaklaşırken 10 güne ulaşan bu hata, 1582 yılının 5 Ekiminin 15 Ocak olması gerektiğini belirten Papa XIII. Gregory tarafından aynı yıl düzeltildi. 

Papa bu hatanın ilerde de yığılmasını engellemek için, Jülyen takviminde asırlar, ancak 400'e bölünebiliyorlarsa artık sayılırken, Papa, dörde bölünebilen her yılın 366 gün kabul edilmesini emretti. 

Jülyen takvimine göre 1600 ve 2000 yılları artık yıl sayılırken 1700, 1800 veya 1900 normal yıl sayılıyordu. Günümüzde kullanılmakta olan ve Gregoryen takvimi olarak bilinen takvim işte bu takvimin değişik bir versiyonudur. 

Farklı ülkeler bu takvimi değişik zamanlarda kabul ettiler. Mesela İngiltere (ve sömürgeleri, bu takvimi 1752 yılında kabul ederek, eski sistemine göre 3 Eylül'ü 13 Eylül olarak düzeltti. Avrupa'nın diğer ülkelerinden 10 gün gerideydi. Gregoryen takvim Japonya'da 1752, Çin'de 1912, Türkiye ve Sovyet Rusya'da 1918 ve Yunanistan'da 1923 yıllarında kabul edildi. 

Dönüştürme Formülü Belli bir Gregoryen senenin (Miladi-M.S., Hicri yılda (M yaklaşık hangi yıla rastladığını kesinliğe kavuşturmak için, miladi yıldan 622, 5643'ü çıkarıp sonucu 1,030684 ile çarpın.

Hicri - 1,030684 x (Miladi yıl -622.5643Aynı şekilde, Hicri yılı Gregoryen yıla dönüştürmek için, Hicri yılı 0,970229 ile çarparak, sonuca 621.5643 ekleyin: Miladi = (0,970229 x Hicri yıl + 621.5643 İkinci formüle bir örnek olarak, Hicri 1408'i alalım; 1408x0,97229-1-621.5643 = 1987, 6467,'dir ki, buradaki küsürler yedi ay 24 güne, yani 24 Ağustosa tekabül eder. 

Gerçekten de Hicri 1408, 26 Ağustos 1987'de başlamıştır. Elinizde bulunan kronoloji Gregoryen takvime göre hazırlanmıştır, fakat birinci formül kullanılarak tarihleri kolayca Hicri'ye çevirmek mümkündür. 

Bununla birlikte, Hristiyan takvimi ile İslami takvimin yılları arasında başa baş bir uygunluk yoktur, çünkü her iki takvimin yılları birbirine uymaz ve bunlar farklı uzunluktadırlar. 

Genel olarak İslami yıl, bir birini takip eden iki Hristiyan yılının bölümlerini atlar: Hicri 133, Miladi 750'nin 9 Ağustosunda başladı ve Miladi 29 Temmuz 751'de sona erdi, İslami yılın bilindiği durumlarda, bu tarihe tekabül eden Miladi yılı, bunun eşdeğeri kabul etme geleneği devam ettirilmiştir. 

Hz. Muhammed'in (s.a.v.) Mekke'den ayrıldığı tarih konusunda hiç bir şüphe yoktur ve bazılarına göre bu tarih, Hz. Peygamberin ayrılış tarihi olduğundan değil, o gün Arap takviminde Hicretin gerçekleştiği yılın başlamasından dolayı seçilmiştir.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hz. Muhammed'in Hayatı

Muhammed (Arapça: مُحَمَّد, Arapça telaffuz: [muħammad]; y. 570 - 8 Haziran 632 ), dünyanın en kalabalık ikinci dini olan İslam'ın kurucusu ve merkezî figürü olan dinî, askerî ve siyasi Arap liderdir .  Arap Yarımadası 'nın tamamını ele geçirerek Müslüman hâkimiyetini tek bir yönetim altında birleştirmiş ve böylece İslam'ın kutsal kitabı Kur'an'ın yanı sıra, öğretileri ile uygulamalarını güvence altına alarak İslami dinî inancın temelini oluşturmuştur.  Müslümanlar tarafından Âdem, İbrahim, Musa, İsa ve diğer peygamberlerin daha sonradan tahrif edilmiş tek tanrılı dinlerini onaran ve tamamlayan kişi ve Allah 'ın insanlara gönderdiği son peygamber olduğuna inanılır. Hat sanatında "Muhammed" adının yazılışı. Sol taraftaki küçük yazıda ise "Allah'ın salât ve selâmı üzerine olsun" cümlesi yer almaktadır. Doğum : Muhammed bin Abdullah (Arapça: مُحَمَّد بنِ عَبد الله) 570 yılında  Mekke, Hicaz, Arabistan (günümüzde Suudi Arabistan ) ...

Müseylemetü'l-Kezzab

 M Ü S E Y L E M E T Ü ' L - K E Z Z Â B (633) Peygamberimizin vefatına yakın bir sırada ortaya çıkarak kendisinin de Allah'ın elçisi olduğunu ilan e d e n ve kısa sürede etrafına toplanan k i m s e l e r l e b ü y ü k b i r g ü ç o l u ş t u r a n Müseylemetü'l-Kezzab, H a z r e t i E b u b e k i r zamanında, üzerine, Halid b. Velid komutasında gönderilen ordu ile çarpışmış; tarihin en kanlı muharebelerinden biri olan bu savaş sonunda, bir bahçe içinde sıkıştırılarak, Uhud Savaşı'nda Hazreti Hamza'yı şehid eden Vahşi'nin aynı mızrakla kendini vurması sonucu öldürülmüştür. Bu kanlı muharebede ensar ve muhacirin önde gelen bir çok siması da şehid olmuşlardır ki içlerinde Hazreti Ö m e r ' i n kardeşi Zeyd b. Hattab ve Ensarın reislerinden Sabit b. Kays' da vardır. Tarihî kayıtlara göre Peygamberimizin "Yalancı Müseyleme" sıfatını uygun gördüğü bu adam, Benî Hanife kabilesine mensup; ufak tefek, fakat teşkilatçı ve hatip bir kimseydi. Resûlullah...

Hâlide Binti Esved (ra)

Hâlide Binti Esved (ra)  Rasûlullah sallallahu aleyhi vesellem efendimizin teyzelerinden... Âmine Hatun annemizin kızkardeşi... İbadete düşkün bir hanım sahâbî... O Mekke'li olup Abdimenâf oğullarından Esved İbni Abdiyeğus'un kızıdır. Annesi Âmine binti Nevfel'dir.  Hâlide, Abdullah ibni Erkam ibni Abdiyeğus ile evlenmiştir. O Mekke döneminde henüz müslüman olamamıştı. Hicretten sonra Medine'ye giderek orada İslâm'la şereflendi. Hâlide (r. anhâ) o güne kadar Rasûlullah (s.a.) efendimizi yeğeni olarak seviyordu.  Müslüman olduktan sonra ise Allah'ın Rasûlü olarak derin bir iman bağı ile sevmeye başladı. Ona biatta bulunarak bu bağını pekiştirdi. Ona verdiği söze sâdık kaldı. Ona gönülden itaat ve hürmet edip, saygı ve sevgi ile hizmet etti. O, neseb yönünden yakınlığını Allah Rasûlünün sahâbesi olmak sûretiyle ebedî yakınlığa çevirmiş bir bahtiyardır.  O maddî akrabalığını manevi kardeşliklerle kuvvetlendirerek hem bu dünyada hem de ahirette sevgili yeğeni, Allah...